Tai Chi

beweging energie

Alle taichi stijlen volgen dezelfde principes.

PRINCIPES

  • Langzaam uitvoeren van de bewegingen, vloeiend bewegen, zoals water dat in een rivier stroomt.
  • Stel je voor dat je bij elke beweging die je maakt, een zachte weerstand voelt, alsof je door water beweegt.
  • Wees je bij elke stap die je maakt bewust van je gewichtsverplaatsing. Beweeg langzaam en bewust terwijl je je gewicht naar voren en naar opzij verplaatst.
  • Belangrijk is het om je lichaam rechtop te houden, soepel en in een recht lijn zonder overmatige spanning.
  • Doe je beweging met losse gewrichten (Song): ontspannen , niet slap.
  • Concentratie, vermijd afleiding.

Een belangrijke manier om je taichi te verbeteren : Het in gang zetten van je eigen flow. Je raakt in een flow als je zo geabsorbeerd bent door of geëngageerd bent in waar je mee bezig bent, dat je alles om je heen vergeet. Atleten noemen het ‘in de zone zijn’. Of het nu werk is, of hobby, sport of taichi, als je er volledig in op gaat, ben je ‘in flow’.
Dikwijls is er een verbinding tussen plezier aan iets hebben en in flow zijn. Werken aan je eigen flow kan leiden tot een meer vervuld en plezierig leven. Als je geniet van wat je doet, dan weet je dat je nog meer kunt, dat je nog beter kunt worden. Meer flow betekent ook betere taichi .

(GEZONDHEIDS) RESULTATEN

  • Verbeterde flexibiliteit : dit vermindert stijfheid en helpt de gewrichten beweeglijk te houden. Stijfheid veroorzaakt pijn; een verbeterde flexibiliteit verlicht deze pijn.
  • Grotere spierkracht : dit helpt gewrichten stabiel te houden en te beschermen. Onderzoek heeft aangetoond dat taichi de spierkracht versterkt met 15 tot 20%. Taichi bij reuma de lichamelijke conditie en balans met 30% verbetert.
  • Betere lichamelijke conditie : Een betere circulatie van bloed, vocht en zuurstof helpt ook om de gewrichten flexibel te houden en de spieren sterk. Een betere conditie maakt hart en longen sterker en vergroot het uithoudingsvermogen.
  • Geestelijke effect : taichi verbindt het lichaam met de geest. De training zorgt voor een betere ontspanning en verbetert je humeur.
  • Qi cultivatie : Qi gong maakt deel uit van tai chi. Taichi is een van de meest effectieve bewegingsvormen om qi te cultiveren. Als Qi vloeiend en krachtig door het lichaam kan stromen, vergroot dit het herstel.

We houden bij fengshui advies geen persoonlijke info van onze bezoekers bij. (gdpr)